Bij het keuzevak Marketing ga je onderzoeken hoe je een bestaande winkelketen kunt verbeteren. Oftewel: hoe zorg je ervoor dat de winkel meer tevreden klanten trekt?

Je onderzoekt  de 6P's (product, prijs, plaats, personeel, presentatie en promotie) van een bestaande winkel in de omgeving van school. Je doet een klanttevredenheidsonderzoek en presenteert  een verbeterplan voor deze winkel.


Het jaar 2021 zal bomvol met nieuwe ontwikkelingen zal gaan zitten op het gebied van social media. Klik op de button en je gaat naar de website Marketingfacts. Daar staat onder andere het social-media-onderzoek van NewCom,  Dat gaat over LinkedIn die je meer controle geeft over je bijdragen en TikTok die je uitlegt hoe je een advertising-campagne opzet.


Interessante links

Als bedrijf heb je klanten nodig want zonder klanten verdien je geen geld. Hoe zorg je ervoor dat juist jouw product of dienst opvalt tussen al die andere merken? Met 'marketing'. Sosha krijgt veel tips van marketingdeskundige Michel. En ze gaat ook op bezoek bij drie jonge ondernemers, die in Meppel een oppascentrale zijn begonnen en heel goed weten hoe ze klanten moeten werven.


Jongeren blijven ‘big spenders’ in mode, geven voorkeur aan Nederlandse merken

dinsdag 02 maart 2021  Marketingonderzoek

Nederlandse jongeren spenderen hun geld het liefst aan mode, zo blijkt uit de New Luxury Fashion Monitor van Winkelstraat.nl en onderzoeksbureau Qrius. En dan niet zomaar mode: twee op de drie koopt regelmatig luxueuze mode-items, zoals sneakers van merken als Balenciaga, Alexander McQueen of het Nederlandse Filling Pieces. Nederlandse merken doen het over het algemeen goed bij scholieren en studenten, zo is in het onderzoek te zien. 68 procent van de scholieren en 52 procent van de studenten koopt liever bij Daily Paper of Black Bananas dan bij internationale modemerken.

Jongeren winkelen online, maar bij voorkeur in fysieke winkels

Hoewel online shoppen jaarlijks groeit, geven de meeste jongeren - zo’n 66 procent - nog altijd de voorkeur aan winkelen in een fysieke winkel of warenhuis. 34 procent koopt kleding het liefst online: 30 procent bij multibrand-retailers en 4 procent direct bij merken.

Hoe laten jongeren zich inspireren? 54 procent zegt hun stijlinspiratie bij hun vrienden te halen, 27 procent bij online influencers en 17 procent bij acteurs en artiesten. Instagram is voor 59 procent van de jongeren de belangrijkste mediabron, zo blijkt uit het rapport. Ook TikTok en Snapchat doen het goed, vooral onder scholieren.

Over de New Luxury fashion Monitor

De New Luxury Fashion Monitor geeft inzicht in het shopgedrag van de jonge generatie in Nederland en hun houding ten aanzien van luxe merken en mode. Het onderzoek werd uitgevoerd door Qrius in opdracht van webshop Winkelstraat.nl. Winkelstraat.nl verkoopt collecties van ruim 600 premium- en luxemerken, afkomstig van Europese retailpartners. Daaronder vallen onder meer Dsquared2, Gucci, Kenzo en Filling Pieces.

bron: Fasionunited