Opdrachten Marketing

Bij het keuzevak Marketing ga je onderzoeken hoe je een bestaande winkelketen kunt verbeteren. Oftewel: hoe zorg je ervoor dat de winkel meer tevreden klanten trekt? Je onderzoekt  de 6P's (product, prijs, plaats, personeel, presentatie en promotie) van een bestaande winkel in de omgeving van school.

Je doet een klanttevredenheidsonderzoek en presenteert  een verbeterplan voor deze winkel.

1. Bedrijfsformule beoordelen

Doelgroep beschrijven

In opdracht 1 ga.de doelgroep beschrijven.  Hiervoor ga je vragen stellen bij de winkel.  Van de verzamelde informatie maak je vervolgens een digitale collage . 

Opdracht 1 Doelgroep Collage
Word – 1,7 MB 401 downloads

Bekijk de video: Wat is een doelgroep? Hierin wordt kort uitgelegd wat een doelgroep is.

De marketingmix - de 6 P's

In opdracht 2 ga je de 6P's beschrijven van een winkel. De marketinginstrumenten Product, Prijs, Plaats, Presentatie, Promotie en Personeel vormen samen de marketingmix.

Opdracht 2 Marketinginstrumenten
Word – 726,9 KB 476 downloads

Bekijk ook de video over de 4 P's.

 

 

De SWOT analyse

In opdracht 3 ga je een Sterkte-Zwakte analyse maken van de winkel. Dit is een SWOT analyse.

Opdracht 3 SWOT Analyse
Word – 486,0 KB 290 downloads

In deze video wordt de SWOT analyse uitgelegd voor het marketingplan, met de interne analyse en externe analyse: sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen

De Marktpositie

In opdracht 4 ga je de marktpositie onderzoeken. Dit doe je door een omgevingsscan en een concurrentiematrix te maken.

Opdracht 4 Marktpositie
Word – 223,4 KB 271 downloads

2. Marktonderzoek

Zodra je hier een beeld van de winkel hebt, ga je een vragenlijst opstellen. Het doel van deze vragenlijst is om te achterhalen wat de sterke- en verbeterpunten van deze winkel zijn. Je neemt deze vragenlijst dan ook af onder een groep mensen. Je leert daarbij hoe je deze vragenlijst moet analyseren, zodat je kunt vertellen wat de winkel moet doen om nog beter te worden.

Opdracht 5 Marktonderzoek
Word – 219,6 KB 262 downloads

3. Analyse maken en verbeterplannen presenteren

De behoeften en het online gedrag van klanten begrijpen

Leer hoe je met webanalyses kunt meten hoe succesvol je online marketing is en je betere resultaten kunt behalen.


Begrippenlijst 

Begrippenlijst Marketing
Word – 273,3 KB 309 downloads
Marketing Beoordelingsprotocol 1
Word – 18,3 KB 203 downloads
Marketing Beoordelingsprotocol 2
Word – 18,3 KB 230 downloads