"In de mode zijn" betekent dat een verschijnsel op een bepaald moment aantrekkelijk wordt gevonden. De specifieke kleding of kledingstijl zelf wordt "mode" genoemd. Kledingmode werd vroeger "voorgeschreven" door de modehuizen, maar tegenwoordig ontstaat zij vaak op straat, waarna de trend wordt opgepikt door stijlbureaus en modebedrijven. Vaak is het op het moment zelf niet helemaal duidelijk hoe het modebeeld is. Pas achteraf wordt iets herkend als de mode. Belangrijke modecentra zijn onder andere Parijs, Milaan, Londen en New York.

De modeshows van invloedrijke ontwerpers bepalen het modebeeld van het komende jaar, althans, wat in de winkels gaat hangen. Of het een echte trend wordt, ligt aan de mensen die de kleding kopen en de manier waarop media er over schrijven. Meestal duurt het een tijd voor iets een trend wordt, en in de mode komt, omdat mensen gewoonweg niet zo snel overstappen op een andere wijze van kleden.

Uitbreiding begrip "mode"

Mode komt niet alleen bij kleding voor. Ook de manier waarop bijvoorbeeld huizen worden gebouwd en ingericht is onderhevig aan mode. In de architectuur wordt dit een stijl genoemd. Er moet vaak in een stijl worden gebouwd die op dat moment bij de opdrachtgever geliefd is, dus mode is. Ook de aankleding van een woning zoals de keuze van gordijnen vloeren, behangpapier tot aan de badkameraccessoires toe zijn aan modetrends onderhevig.


Altijd al zelf je eigen modeontwerpen willen tekenen? Bekijk dan de volgende website.