Opdracht Ondernemen

Stap 1

De kick-off

De docent start met een kick-off sessie, volledig geïntegreerd in de e-learning. Door middel van enkele uitdagende stellingen over ondernemerschap worden de leerlingen meteen aan het denken gezet. De leerlingen brainstormen over ‘bekende’ ondernemers, maar ook over ondernemers in hun eigen omgeving. Zo maken ze onbewust al een begin met hun eigen netwerkoverzicht.

Stap 2

Aan de slag met de e-learning

In stap 2 van het programma gaan de leerlingen in de lessen aan de slag met de e-learning. Aan de hand van een real-life case oefenen ze met de theorie. Gedurende de lessen doorlopen ze de opdrachten en leggen ze speerpunten voor ondernemers vast in hun werkboek. Gaandeweg ontstaat er een portfolio. Naast de persoonlijke gegevens kunnen de leerlingen hun creatieve ideeën in hun portfolio kwijt, evenals de foto’s die ze tijdens praktijkopdrachten hebben geüpload. De e-learning is gemakkelijk te doorlopen op een computer, een tablet of op de mobiele telefoon.

Stap 3

Mini-case

In het derde deel van het programma gaan de leerlingen aan de slag met een mini-case. Ze hebben aan de hand van hun gekozen real-life case al enorm veel geleerd over ondernemen. Nu is het hun beurt om zelf aan de slag te gaan. In groepjes van vier denken zij een product/dienst uit dat ze kunnen gaan verkopen. Als ondernemer heb je vaak geld nodig om van start te kunnen gaan. Om kans te maken op een startkapitaal moeten zij hun idee zo goed mogelijk pitchen voor een groep investeerders (hun klasgenoten). 

Stap 4

'And the winner is'

Welk groepje heeft de meeste winst gemaakt tijdens de mini-case? Wat ging er erg goed en wat was er moeilijker dan gedacht? Natuurlijk kan er maar één groepje winnen, maar voor iedereen is er het EigenBaas certificaat.